vrijdag 13 maart 2009

Het ICT-onderzoek


Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Vandaag heb ik mijn ICT-kennis via pabotool getest. Hierboven vinden jullie mijn resultaten.


Zoals jullie zien scoor ik hoog op het zesde onderdeel. Ik ben voor 85% 'competent in samenwerken met omgeving'. Dit resultaat ligt ver boven het landelijk gemiddelde van 67,5%. Dit komt doordat ik vaak gebruik maak van het Internet en daardoor weet hoe het allemaal in zijn werk gaat. Een mailtje sturen naar ouders is dan ook echt geen probleem. Ook houd ik zelf al een aantal jaar een hyvespagina bij en ben ik een actieve msn-er.

Ik ben voor 70% pedagogisch competent en competent in het samenwerken met collega's. Ik weet heel goed wat voor rol de ICT inneemt in het leven van een kind van nu. Natuurlijk merk ik zelf dat ik, onder andere voor school, afhankelijk ben van het Internet. Toch is mijn situatie al niet meer te vergelijken met die van de basisschoolkinderen van nu. Op mijn stage zie ik de aanwezigheid van veel computers, zeker 3 per klaslokaal, en zelfs bij de kleuters zijn er computers aanwezig. Ik heb in mijn basisschooltijd nooit een computer in mijn klaslokaal gehad. Ook zie ik goed in dat er gevaren geschuild gaan bij het gebruik van Internet door kinderen. Maar al te vaak hoor je dat kinderen in aanraking komen met mensen die zich liever voordoen dan ze daadwerkelijk zijn...om het daar maar bij te laten...

Ik kan mij goed vinden in de 70% score voor het samenwerken met collega's. Ik maak mijn lesbeschrijvingsformulieren altijd op de computer. Mijn mentor krijgt dus altijd een getypte versie van mijn lesvoorbereidingen. Ik vind dit fijn werken omdat ik zelf niet zo geoordend ben in 'real life', maar op de computer heb ik alles keurig in mapjes staan, waardoor ik alles snel terug kan vinden. Zo kan ik al mijn lesbeschrijvingsformulieren terugvinden als ik mijn stagemap even niet ter beschikking heb. Ik heb nog iets minder verstand van de digitale leerlingvolgsystemen. Ik ben hier nog niet mee in aanraking gekomen, vandaar dat ik maar een 70% score en geen 100% score had op het onderdeel 'samenwerken met collega's' waarvan de kennis van digitale leerlingvolgsystemen een subonderdeel is.

Ik scoorde 60% op de competentie 'interpersoonlijk'. Ik weet heel goed waarom, wanneer en hoe vaak kinderen en volwassen de computer gebruiken. Op dit subonderdeel scoorde ik 100%. Ik ben echter niet iemand die literatuur gaat raadplegen over ICT en communicatie. Ook ben ik minder bekend met Internetsite's voor kinderen. Vandaar dat ik 60% scoorde op dit onderdeel.

Ook het onderdeel 'organisatorisch competent' leverde mij een 60% score op. Ik ben niet goed op de hoogte van de gezondheidsrisico's bij langdurig computergebruik. Hierin zou ik mij meer moeten verdiepen.
Tijdens mijn bovenbouwstage heb ik de kinderen af en toe op de computer laten werken. Ik merk dat ze het veel leuker vinden om de rekenopdrachten op de computer te maken in plaats van de sommen uit het boek op te lossen. Ook de taalspelletjes op de computer worden aantrekkelijk gevonden. Ook nu kan ik mij wel vinden in het resultaat van 60%

Ik zou de computer veel vaker kunnen inzetten dan dat ik heb gedaan. Ik vind het soms lastig om te bedenken wat ik, met betrekking op juist dit onderwerp bij aardrijkskunde of dat onderwerp bij biologie, voor activiteiten kan doen op de computer. Ook weet ik niet veel van de computerprogramma's die bestaan bij de desbetreffende vakken. Ik scoorde daarom maar 55% op de competentie 'vakinhoudelijk en didactisch'.

De laagste scoorde had ik voor de competentie 'reflectie en ontwikkeling'. Als ik kijk naar de subonderdelen snap ik dit resultaat volkomen. Ik ben niet geabboneerd op tijdfschriften mbt ICT in het onderwijs en ik maak ook niet vaak video-opnamen van mij gegeven lessen. Ik heb dit één keer gedaan en heb wel gemerkt dat het heel leerzaam is om op deze manier achteraf naar je eigen les te kijken. Misschien een goed voornemen voor pabo 2, meer video-opnamen maken! Dan kan ik mijn 30% score op dit onderdeel veranderen in minimaal 60%!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten