donderdag 16 april 2009

Onderzoek: Kleuters en ICT gebruik

Onderzoek: Kleuters en ICT gebruik.

Omdat ik zelf stageloop bij de kleuters en mij de aanwezigheid van twee computers in het klaslokaal opviel, vond ik het onderwerp ‘Kleuters en ICT gebruik’ interessant voor dit onderzoek. Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘Ik onderzoek het gebruik van computers in de kleuterklas, omdat ik wil weten of computers een positieve bijdrage kunnen leveren aan de opvoeding van kleuters, teneinde mijzelf een afgewogen oordeel te kunnen geven of computers wel of niet thuishoren in de kleuterklas.

Ten eerste wil ik de voordelen van het gebruik van computers door kleuters aan de orde brengen. In 2000 pleit toenmalig minister van Boxtel voor het aanbieden van ICT in de kleuterklassen of zelfs al op peuterspeelzalen. Hij zegt dat kunnen omgaan met informatie- en communicatietechnologie een belangrijke voorwaarde zal worden voor een volwaardige deelname aan de samenleving. “Waarom zou je kinderen wel leren vingerverven of hutten bouwen en niet leren op een leuke en verstandige manier met computers om te gaan?" aldus de minister. Ik denk dat sinds 2000 wel is gebleken dat het kunnen omgaan met ICT van groot belang is in de volwassen wereld. Maar ook al voor de jeugd op de middelbare scholen, die vele huiswerk niet kunnen maken zonder de hulp van het Internet, is de computer onmisbaar geworden. Natuurlijk moeten kinderen leren hoe ze een computer kunnen gebruiken maar in mijn ogen is de reden van voormalig minister van Boxtel niet overtuigend genoeg om het belang van computers in kleuterklassen te bewijzen.

Drs. T. de Vos - van der Hoeven schrijft in een artikel over de voordelen en de nadelen van computergebruik. Zij schrijft dat de computer door kinderen tot twaalf jaar zo goed als alleen gebruikt wordt voor het spelen van spelletjes. Naast het argument dat kinderen moeten leren omgaan met de computer omdat dat belangrijk is in onze maatschappij noemt zijn andere voordelen van het computergebruik. Allereerst geeft zij, in mijn ogen terecht, aan dat er veel educatieve spellen bestaan waar kinderen veel van leren. Spelen met de computer is volgens haar ook goed voor de oog-handcoördinatie en het vergroten van het reactievermogen en de concentratie. Ook is uit onderzoek gebleken dat kinderen graag samen spelen op de computer waardoor het computerspel dus ook een sociaal aspect heeft. Als laatste voordeel geeft zij aan dat bij sommige spelletjes de fantasie van het kind wordt geprikkeld omdat deze wordt uitgedaagd zelf dingen te verzinnen binnen het spel. In mijn ogen zijn al deze bevindingen wel goede argumenten voor de aanwezigheid van computers in de kleuterklas. Door het spelen van spellen op de computer ontwikkelingen kinderen zich kennelijk op een aantal vlakken. Ontwikkeling is het belangrijkste doel op de basisschool, en zeker in de kleuterklas, waardoor de aanwezigheid van computers dus ook belangrijk is. Ik vraag me dan wel af of deze ontwikkeling niet ook al bereikt wordt door de ouderwetse oefeningen als samen buiten spelen en een puzzel maken. Ik denk dat het met de ontwikkeling met deze ‘ouderwetse’ methoden ook tot stand komt. Misschien dat het argument van de noodzaak van oefenen met de computer dan nú wel van doorslaggevende waarde is in de vraag of we kleuters met computers moeten laten omgaan.

Drs. T. de Vos - van der Hoeven schrijft ook over de negatieve kanten van computergebruik. Zo bewegen kinderen achter de computer te weinig en onderhoudt het kind weinig sociale contacten als het in zijn eentje speelt. Ook schrijft zij dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen die veel computer spelen vaak impulsiever, eerder gefrustreerd en minder geduldig zijn. Daarnaast heerst het vermoeden dan agressieve spelletjes het kind agressiever kunnen maken. Vooral wanneer agressief gedrag in het spel beloond wordt, kan dit tot het normaal vinden van agressie gaan leiden.

Ik vind het belangrijk dat kinderen voldoende blijven bewegen en genoeg spelen met vriendjes en vriendinnetjes uit de ‘echte’ wereld. Op een Belgische discussiesite onder het thema ‘Computers horen niet thuis in de kleuterklas’ tref ik vooral voorstanders aan van het gebruik van computers in de kleuterklas. Maar de deelnemers geven wel aan dat het een aanvullend medium is waar zeker ook paal en perk aan gesteld moet worden. Naast de computer dient een kleuter toch vooral te leren met handen, voeten en alle zintuigen, en de computer kan dan een te eenzijdig middel zijn. Dit is ook mijn idee over het gebruik van computers in de kleuterklas. Computers mogen geen vervanging zijn van ‘ouderwetse’ spelletjes in de kleuterklas, maar het moet hierop een aanvulling zijn. Ik denk dat de ontwikkeling van kinderen er dan alleen maar mee wordt bevorderd.

Om terug te komen op mijn onderzoeksvraag: Ik vind dat computers tegenwoordig wél thuishoren in de kleuterklas als aanvulling op de al bestaande methoden in de kleuterklas. Computers zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en het kan geen kwaad om kinderen rustig met dit apparaat kennis te laten maken, al blijft de voornaamste reden van computergebruik in de kleuterklas het bevorderen van de ontwikkeling van de kleuters.



Gebruikte websites/artikelen:
http://www.opvoedadvies.nl/computerspel.htm
http://www.minbzk.nl/actueel/nieuws--en/1246/minister-van-boxtel
http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=8466

Geen opmerkingen:

Een reactie posten