vrijdag 17 april 2009

Verantwoording op gekozen websites.

Joepie!

Mijn weblog is bijna helemaal klaar. Ik hoef nu alleen nog maar te verantwoorden waarom ik heb gekozen voor juist deze 'educatieve' websites. Dat doe ik hieronder:

1. Bumba

Ik heb gekozen voor deze website omdat Bumba bij heel veel kleuters populair is. Ze kijken graag naar het tv programma over Bumba. Ook is de website van Bumba voor kleuters leerzaam. Zo leren zij muziekinstrumenten kennen en kunnen ze spelletjes spelen als 'zoek de verschillen'. De website is voor kleuters niet moeilijk te begrijpen omdat er niet in gesproken wordt. Het leuke van deze website vind ik dat je er vrolijk van wordt. Het is, zoals altijd bij Bumba, erg gezellig in zijn circus!

2. Sesamstraat

Ik heb gekozen voor deze site omdat iedere kleuter wel eens naar Sesamsrtaat heeft gekeken. De site is daarom geschikt om te gebruiken in de kleuterklas. De site is redelijk overzichtelijk en het is voor de kleuters handig dat in het menu gebruik wordt gemaakt van plaatjes zodat kinderen die nog niet kunnen lezen snappen waar ze iets kunnen vinden. Ik vind het jammer dat je niet zoveel op de site zelf kunt doen. Er zijn bijvoorbeeld kleurplaten te vinden, maar deze kunnen niet online worden ingekleurd. Je kunt op de site een e-card naar iemand versturen. Dit is leuk om in de klas een keer te doen. Het is natuurlijk fantastisch als er een broertje of zusje wordt geboren en deze van de hele klas een sesamstraat e-card ontvangt!

3. K3

Ik heb gekozen voor deze website omdat alle meisjes (zelfs als ze 19 jaar zijn^^) en ook veel jongens in de kleuterklas fan zijn van K3. Op de site is zeer veel te doen. In de kleuterklas zou je de site bij een muziekles kunnen gebruiken door bijvoorbeeld een clip op te zoeken en deze aan te zetten. Ook zijn er leuke spelletjes te vinden die kinderen snel zullen begrijpen. Het is misschien wel leuk als de kinderen, in plaats van voor de poppenhoek, mogen kiezen voor het spelen van zo'n spelletje.

4. Kids groep 4-5-6

Ik heb gekozen voor deze site omdat het een heel leerzame site is. Voor ieder vak zijn er aparte links die verwijzen naar andere websites over dit vak. Meestal zijn er oefeningen en spelletjes te vinden op deze sites. Ik vind het wel een nadeel dat er continu een nieuw venster wordt geopend want dat komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Deze website kun je in een middenbouwklas goed gebruiken als extra oefenstof of als verdieping. Je kunt bijvoorbeeld tegen een kind zeggen dat hij of zij rekenspelletjes moet doen die horen bij groep 4. Deze zijn gemakkelijk op de site te vinden.

5. Ajax kids-club

Ik heb gekozen voor deze website omdat kinderen in de middenbouw vaak een échte fan worden van iets of iemand. In deze omgeving zijn de kinderen vaak fan van de voetbalclub Ajax. Deze interesse is in de klas goed te gebruiken om met kinderen te oefenen hoe ze dingen kunnen opzoeken op het Internet. Daarnaast kun je dit direct combineren met een rekenles. Er is bijvoorbeeld te vinden hoe duur een kids-clubkaart is en wat voor voordeel je daarmee kunt krijgen. Het is dan voor jou als juf een kleine moeite om hier aansluitende rekenvraagstukken bij te verzinnen. De site is redelijk overzichtelijk en niet kinderachtig waardoor het aan de kinderen de indruk zou geven dat ze met een serieuze opdracht bezig zijn.

6. Rekenen groep 4.

Ik heb voor deze website gekozen omdat het een zeer overzichtelijke website is met duidelijke oefeningen. De antwoorden op de sommen kunnen direct verwerkt en gecontroleerd worden waardoor kinderen zelfstandig in de klas achter de computer kunnen werken. Als een kind moeite heeft met rekenen kan het op een zeer eenvoudige wijze via deze website extra oefenen, zowel op school als thuis. Educatief is deze website dus zeker!

7. Nieuws uit de natuur.

Ik heb voor deze website gekozen omdat bijna iedere basisschool in de middenbouw/bovenbouw kijkt naar nieuws uit de natuur. Ik vind de website mooi vormgegeven en zeer kindvriendelijk. Er kunnen veel verschillende dingen op de site worden gedaan. Zo kan er gewoon een spelletje worden gespeeld, maar er kan ook informatie vanaf worden gehaald om te gebruiken bij een werkstuk of spreekbeurt. In de klas kan het goed gebruikt worden als aanvulling op het tv-programma. Ook kunnen kinderen die een keer ziek waren en de tv-uitzending gemist hebben, deze via de site alsnog op een later tijdstip kijken. Erg handig dus!

8. Willem Wever.

Ik heb voor deze site gekozen omdat hij erg educatief is. Vragen waar kinderen geen antwoord op weten komen bij Willem Wever aan de orde. Via het spelen van spelletjes en het kijken van fimpjes komen kinderen achter de antwoorden. Ik vind de website erg druk tonen en daardoor ook wat onoverzichtelijk. Dit vind ik een nadeel van deze site. Kinderen kunnen de informatie die ze vinden op deze site gebruiken bij bijvoorbeeld het maken van werkstukken.

9. Het jeugdjournaal.

Ik heb voor deze site gekozen omdat ik het belangrijk vind dat kinderen op de hoogte zijn van wat er speelt in de wereld. Het journaal voor volwassen is voor kinderen te moeilijk, te heftig en te saai. Het jeugdjournaal is speciaal voor kinderen gemaakt en daarom zeer geschikt om te gebruiken in bovenbouwklassen. Ik zou de site gebruiken als er bijvoorbeeld iets ergs is gebeurd waar kinderen het de hele dag over hebben. Als er een nieuwe 11 september 2001 zou plaatsvinden, al hopen we natuurlijk van harte dat dit niet gebeurd, kun je de kinderen op school naar informatie over dit onderwerp laten zoeken via de website van het jeugdjournaal. Er is veel terug te vinden, al is het soms wel erg oud nieuws. De opbouw van de site is goed waardoor kinderen de informatie zelf goed kunnen vinden.

10. Nederlandse Spoorwegen.

Ik heb deze website gekozen omdat het niet zozeer voor kinderen is gemaakt, maar wel goed te gebruiken is in de klas. Zo zou je aan kinderen een opdracht kunnen geven waarin ze een reis moeten plannen van Amsterdam tot Maastricht. Ze moeten in de opdracht de prijs kunnen doorgeven aan de school en alle ouders moeten op de hoogte zijn van de treintijden en overstapplaatsen. Kinderen kunnen dit vrij eenvoudig op de site van de NS opzoeken. De site is duidelijk en alle informatie is zeer goed te vinden. Een leuke manier om kinderen te laten rondneuzen op een 'site voor volwassenen'.


Dat was het dan. Mijn laatste berichtje staat op mijn weblog. Ik hoop dat u het leuk vond om rond te kijken en ik nodig u graag uit om nog eens terug te komen op mijn blog.

Voor de laatse keer wens ik u alle goeds!

'Juf' Marissa


Geen opmerkingen:

Een reactie posten